تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد
سرخط خبرها

نقد و بررسی فیلم‌های «گل‌های باوارده» و «کاپیتان» + فیلم

  • کد خبر: ۱۴۹۸۶۷
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
نقد و بررسی فیلم‌های «گل‌های باوارده» و «کاپیتان» + فیلم
جلسه نقد و بررسی فیلم‌های گل‌های باوارده و کاپیتان در جشنواره فیلم فجر در مشهد برگزار شد. 

به گزارش شهرآرانیوز، محمد کلاته‌ملایی امشب، ۲۲ بهمن، در ششمین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد درباره ارزیابی خود از فیلم گل‌های باوارده اظهار کرد: فیلم‌نامه این اثر قصه‌ای دارد که ظرفیت آن برای ساخت در قالب نمایش خانگی را دارد. در این فیلم یکسری تیپ‌ها مشاهده می‌کنیم که قرار است از یک پالایشگاه محافظت کنند. این تیپ‌ها از موقعیتی به موقعیت دیگر می‌روند و هدف‌شان تامین سوخت است. با حل این موضوع، مساله دوم تامین سوخت نیروهای نظامی است. 

وی افزود: موضوع بعدی تامین سوخت نیروهای نظامی است. این فیلم می‌توانست به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد و موقعیت‌های زیادی داشت. پیشنهاد می‌کنم وزارت نفت این اثر را به‌ صورت سریال بسازد.

کلاته‌ملایی خاطرنشان کرد: در این فیلم به اثر قبلی کارگردان آبادان۱۱.۶۰ نیز اشاره می‌شود که موضوع آن مربوط به رادیو و فعالیت آن در زمان جنگ بود.

این منتقد سینما درباره فیلمبرداری این اثر نیز عنوان کرد: کارگردان به خطای موجود در تصاویر نیز اشاره کرده است. احتمالا این ایراد در اکران عمومی اثر برطرف خواهد شد.

کلاته‌ملایی با بیان اینکه موقعیت‌‌های این اثر خیلی زیاد است، گفت: گل‌های باوارده همان ابتدا پالایشگاه را به عنوان یک مساله برای بیننده می‌سازد. فیلم‌ساز سینما را می‌داند و پالایشگاه را به خوبی تصویر می‌کند.

وی تصریح کرد: این فیلم می‌خواهد نشان دهد خیلی آدم‌ها در جنگ بوده‌اند که ارزش کار آن‌ها کمتر از شهدا نبوده است و زحمات زیادی کشیده‌اند. کمدی موجود اثر نیز موجب تلطیف فضا می‌کند. ۲ شخصیت در فیلم که ابتدا با هم در تضاد هستند، به مرور در اثر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و این روند نیز خیلی خوب به تصویر کشیده می‌شود.

کلاته‌ملایی یادآور شد: در ابتدای فیلم تعلیق و نقشه اصلی داستان مشخص می‌شود. تجربه سینما نیز نشان می‌دهد همیشه نقشه‌ها به خوبی پیش نمی‌رود و این موضوع در این فیلم براساس قواعد سینمایی پیش رفته است.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این نشست در خصوص فیلم کاپیتان اظهار کرد: فیلم شخصیت‌ها را به خوبی معرفی می‌کند اما پس از معرفی، اثر کمی در عرض حرکت می‌کند. 

وی اضافه کرد: در ادامه روال عادی بیمارستان را مشاهده می‌کنیم و اثر کار خاصی نمی‌کند. سپس عیسی، شخصیت اصلی فیلم، با یک دختر به فوتبال می‌رود و این موضوع ادامه پیدا می‌کند. در حقیقت ماجرا قصه‌ای ندارد و همینطور ادامه پیدا می‌کند.

این منتقد سینما با بیان اینکه کاپیتان تا دقیقه ۸۰ در جا می‌زند، گفت: از این بخش به بعد یک شخصیت دوست‌داشتنی آبادانی وارد داستان می‌شود که به نوعی رقیب عیسی است. کاش این شخصیت همان دقیقه ۲۰ وارد داستان می‌شد. این موضوع همان مشکل اصلی فیلم‌نامه است.

کلاته‌ملایی افزود: بچه‌ها در این فیلم خوب بازی می‌کنند و خودشان هستند و همین موضوع موجب می‌شود بازی‌شان به دل بنشیند. البته کارگردانی اثر خیلی خوب نیست و گاهی دوربین در موقعیت‌ها کار خاصی نمی‌کند. تحول شخصیت عیسی نیز برخی جاها لحظه‌ای است و منطق خاصی را دنبال نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->